- 1. استفاده از نور مناسب و بهرهگیری از نور طبیعی
- 2. طراحی خلوت و کاربردی مسیر عبور و مرور
- 3. استفاده از دیوارهای شیشهای به عنوان جداکننده
- 4. طراحی دکوراسیون اداری باید نشان دهنده نوع تجارت شما باشد
- 5. استفاده از رنگهای هماهنگ و روشن در دکوراسیون اداری
- 6. استفاده از کفپوش مناسب برای محیطهای اداری
- 7. استفاده از دیوارپوشهای مناسب با محیط در طراحی دکوراسیون اداری
- 8. هماهنگی تمامی المانها و تجهیزات اداری با یکدیگر
- 9. نظم و مدیریت سیمها و کابلهای برق
- 10. طبیعت را به محیط کار وارد کرده و صمیمیت ایجاد کنید
- 11. توجه به متراژ و مساحت محیط در انتخاب رنگ کفپوش، دیوارپوش و سایر تجهیزات اداری
- 12. از طراحی فضای استراحت برای کارمندان غافل نشوید
اصول طراحی دکوراسیون اداری

در طراحی دکوراسیون اداری نکات مهمی جهت طراحی دفتر کار و محیط اداری وجود دارد که رعایت این نکات در بهرهوری کارمندان و تشویق آنها به حضور در محیطهای کاری و اداری تاثیر بسزایی دارد.
اگر جزء کارمندان یا مدیران شرکتها و ادارات هستید و میخواهید با بهترین اصول طراحی دفتر کار آشنا شوید و به نکات طلایی در دکوراسیون اداری اشراف کامل پیدا کنید تا انتهای این مقاله با دکورد همراه باشید.
استفاده از نور مناسب و بهرهگیری از نور طبیعی
سعی کنید اصول مهندسی چیدمان و طراحی داخلی را رعایت کرده و فضاسازی و چیدمان را طوری انجام دهید که بیشترین استفاد از نور طبیعی برای شما میسر باشد. همچنین میتوانید با استفاده از نورپردازی اصولی و ترکیب نورهای سفید و زرد، نور مناسب جهت محیط کار یا محیط اداری را فراهم نمایید. جهت بهرهگیری کامل از نور طبیعی اگر امکان تعبیه پنجرهها به سمت نور مستقیم خورشید وجود دارد، درنگ نکنید. اما اگر ساختمان از پیش ساخته شده و دخل و تصرفی در محل قرارگیری پنجرهها ندارید سعی کنید از پردههای اداری با رنگ روشن که محیط را تاریک نمیکند استفاده نمایید.
طراحی خلوت و کاربردی مسیر عبور و مرور
هنگام چیدمان میز کار، کمدها و بقیه تجهیزات اداری حتما به مسیر عبور و مرور و راحتی خود و کارمندانتان توجه کنید. سعی کنید طراحی ساده، شیک و خلوتی را برای محیط اداری در نظر گرفته و اجرا نمائید. زیرا شلوغی و آشفته بودن فضا و قرار نگرفتن وسایل بر سر جای خود نه تنها راندمان کار در محیطهای اداری را پایین می آورد بلکه محیط را آشفته کرده و ذهن را مشوش میسازد.
استفاده از دیوارهای شیشهای به عنوان جداکننده
طراحی دکوراسیون اداری مدرن، اصول و قواعد خاص خود را دارد. در طراحی مدرن، دیگر دیوارهای سیمانی قطور کارمندان را از یکدیگر جدا نخواهد کرد. بالعکس با پیشرفت روزافزون و مدرنیته تعامل بین افراد و خصوصا کارمندان در محیطهای اداری نیز بیشتر شده و کارمندان جهت همکاری بیشتر و اجرای کارهای تیمی ناگزیر به ارتباط بیشتر با یکدیگر خواهند بود.
در نتیجه باید قادر باشند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به این منظور بهتر است به جای دیوارهای سیمانی از دیوارهای شیشه ای به عنوان جداکننده استفاده شود. حتی در مواردی نیز بهتر است از میزهای کاری مشترک که امکان استفاده همزمان چند نفر را دارد جهت همکاری بیشتر استفاده نمایید.
طراحی دکوراسیون اداری باید نشان دهنده نوع تجارت شما باشد
فرض کنید که یک شرکت دارویی دارید، در اینصورت چه نوع دکوراسیون اداری را ترجیح میدهید؟ اگر تجارت شما از نوع تجارت کالاهای دارویی است، بهتر است از تجهیزات اداری استفاده نمایید که نشان دهندهی نوع تجارت شما باشد. مثلا استفاده از رنگهای روشن یا رنگهایی در اکسسوریها، مبلمان، میز اداری و غیره که ترکیبی از رنگهای برند دارویی شما را در خود جای داده است، یا نمادهایی که هر بینندهای را به یاد دارو بیاندازد.
حتی میتوانید از چیدمان و دکوراسیون اداری که طبق سلیقه شما و منطبق بر اصول تجارت شما باشد استفاده کنید. توجه به اکسسوریهای محیط کار هماهنگ با نوع تجارتتان بسیار با اهمیت است.
استفاده از رنگهای هماهنگ و روشن در دکوراسیون اداری
همانطور که پیشتر گفته شد، ترکیبهای رنگی هماهنگ و روشن میتواند کسالت و رکود را از محیط کار دور کرده و تازگی و طراوت را به محیط اداری یا محیط کار و حتی دفتر کار شما بیاورد.
محیطهای اداری با رنگهای تیره، مرده و دلگیر و کم نور، انگیزه کارمندان برای حضور در محل کارشان را کم کرده و بازدهی آنها را به میزان قابل توجهی کم میکند.
شاید از خود بپرسید که چگونه میتوان از متریالهای متفاوت جهت دکوراسیون محیط اداری به شیوهای هماهنگ استفاده کرد که باعث جذابیت بیشتر محل کارتان شود؟ در ادامه توضیح کاملتری ارائه خواهیم داد. لطفا تا انتها، این مقاله ما را همراهی کنید.
استفاده از کفپوش مناسب برای محیطهای اداری
انواع و اقسام کفپوشهای مناسب برای محیطهای اداری در بازار داخلی ایران موجود است. از کفپوشهای اداری پی وی سی گرفته تا کفپوشهای رولی پی وی سی، پارکت لمینت با طرحهای ساده در رنگهای مختلف. بهتر است نوع کفپوش را هماهنگ با نوع محیط کار در نظر بگیرید. بهتر است از کفپوشهایی که با عبور و مرور سازگارتر هستن و در عین حال ضدخش و ضدسایش میباشند استفاده شود. در این خصوص میتوان از انواع کفپوش پی وی سی و پارکت لمینتهای ضدخش و ضدسایش و انتی باکتریال و ضد آب استفاده نمایید.
سعی کنید از رنگهایی استفاده کنید که هماهنگ و منطبق با دیوارها، تجهیزات اداری، میزکار و سایر اکسسوری های محیط اداری باشند.
نکته مهم در انتخاب کفپوش مناسب برای محیط کار، در نظر گرفتن سبک محیط اداری و میزان عبور و مرور افراد است. در محیطهای اداری برای طراحی دکوراسیون اداری بهتر است از کفپوشهایی که عایق صدا و حرارت هستند و صدا را خیلی منعکس نمیکنند استفاده شود. برای این منظور استفاده از موکتهای اداری، کفپوشهای پی وی سی و پارکت لمینتهای ضد آب و سازگار با عبور و مرور بالا در اولویت میباشند.
استفاده از دیوارپوشهای مناسب با محیط در طراحی دکوراسیون اداری
سعی کنید در طراحی دکوراسیون اداری از دیوارپوشهایی استفاده کنید که علاوه بر سادگی، متناسب با محیط اداری نیز باشند. برای این منظور میتوانید از انواع دیوارپوش MDF و دیوارپوش PVC در رنگها و طرحهای متنوع استفاده کنید. اما توجه به هماهنگی رنگ دیوارپوش با نوع کار و سایر تجهیزات اداری از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اگر دوست دارید از دیوارپوشهایی مدرنتر و بروزتر از دیوارپوشهای ام دی اف و پی وی سی استفاده کنید، پیشنهاد تیم دکورد استفاده از انواع دیوارپوش ترمووال چوبی یا ترمووال پی وی سی میباشد. میتوانید از ترمووالهای چوبی یا پی وی سی برحسب بودجه مالی خود استفاده نمائید. دیوارپوش ترموال، خصوصا ترمووال چوبی در رنگهای سفید، طوسی، مشکی، قهوهای، رنگ چوب و رنگهای اختصاصی میتواند جلوهای نو و بی نظیر به محیط کار شما، خصوصا طراحی دفتر کار مدرن شما ببخشد.
یکی دیگر از دیوارپوشهایی که میتوانید برای دیوار محیط اداری، خصوصا دیوار دفتر کار مدیریت استفاده کنید ماربل شیت است. دیوارپوشهای ماربل شیت در طیفهای رنگی متنوع با طرحهای مختلف میتواند به یکی از انتخابهای شما بدل شود و محیط کاری مدرن و جذابی را برای شما خلق کند
هماهنگی تمامی المانها و تجهیزات اداری با یکدیگر
توجه کنید که رنگ و طرح هر یک از تجهیزات اداری، رنگ دیوارپوش و کفپوش، پردهها و غیره با یکدیگر هماهنگ باشد و از طرح های موزون و مرتبط با یکدیگر استفاده شود. حتی دقت به نوع سبک المانها با یکدیگر بسیار اهمیت دارد. برای مثال شما نمیتوانید از پردههای مدرن استفاده کرده و در عین حال تجهیزات اداری کلاسیک را جایگزین تجهیزات اداری مدرن نمایید.
به اصول طراحی داخلی توجه نمایید. قبل از اقدام به خرید دیوارپوش، کفپوش و سایر تجهیزات اداری، سبک دکوراسیون مدنظر خود ر انتخاب کنید.
نظم و مدیریت سیمها و کابلهای برق
سعی کنید در طراحی دکوراسیون اداری از تجهیزاتی استفاده نمایید که کابل و سیمهای برق را نظم داده و آنها را از دسترس افراد در هنگام عبور و مرور دور نگه دارد. زیرا این کار هم ظاهر زیباتری به محیط کار شما داده و هم اینکه سیمها و کابلهای برق در حین رفت و آمد برای افراد مزاحمتی ایجاد نکرده و آسیبی هم نمی بینند.
همچنین اگر سیمها و کابلهای برق جای مخصوص به خود را داشته باشند، دیگران برای استفاده از سیمهای برق یا شارژ کردن وسایل الکترونیکی خود دقیقا میدانند که باید به چه مکانی مراجعه کرده و کارها منظمتر پیش خواهد رفت.
طبیعت را به محیط کار وارد کرده و صمیمیت ایجاد کنید
با استفاده از گلدانها و درختچههای طبیعی، میتوانید طبیعت را به محیط کار برده و حس صمیمیتری در فضا ایجاد کنید. وجود گل و گیاه طبیعی نه تنها سطح اکسیژن محیط را بالاتر برده، بلکه دیدن رنگهایی نظیر، سبز، زرد و قرمز کارمندان را از یکنواختی خارج کرده و در روحیه آنها تاثیر بسزایی خواهدداشت و انگیزه کاری بیشتری به آنها خواهدداد.
گل و گیاه طبیعی حس زندگی، طراوت و پویایی را به محیط کار وارد کرده و افراد را از بی حوصلگی و رکود خارج خواهدکرد.
توجه به متراژ و مساحت محیط در انتخاب رنگ کفپوش، دیوارپوش و سایر تجهیزات اداری
متراژ و مساحت محیط کار را قبل از انتخاب نوع تجهیزات و رنگ آنها در نظر بگیرید. اگر متراژ یا مساحت محیطی که قرار است در آن طراحی دکوراسیون اداری صورت بگیرد کوچک است، بهتر است از تجهیزات اداری، کفپوش و دیوارپوشهای رنگ روشن استفاده شود. به این ترتیب با انتخاب رنگ روشن هم محیط را بسته و دلگیر نکرده و هم اینکه محیط را بازتر و بزرگتر از آنچه که هست نشان میدهید. انتخاب رنگهای تیره حتی در فضاهای بزرگتر نیز ممکن است محیط را بسته و دلگیر نشان دهد.
خصوصا اگر محیط نور خوبی نداشته باشد. اگر به رنگهای تیره برای دکوراسیون محیط اداری علاقه مندید، بهتر است یک یا دو المان را به رنگ تیره انتخاب کرده و بقیه المان و تجهیزات را در طیف رنگی روشن انتخاب نمایید. به این ترتیب هم سلیقه شخصی خود، یعنی علاقهمندی به رنگهای تیره را به طراحی دکوراسیون اداری وارد کردهاید و هم محیطی روشن، صمیمی و شاد را برای خود و کارمندانتان خلق کردهاید.
از طراحی فضای استراحت برای کارمندان غافل نشوید
یکی از مکانهایی که طراحی آن در فضاهای اداری بسیار ضروری است، طراحی محیط استراحت یا رست روم برای کارمندان است. محیط استراحت میتواند مکانی کوچک یا بزرگ باشد. کوچک یا بزرگ بودن محیط استراحت به متراژ کلی فضا بستگی دارد. در هر صورت وجود این مکان در دکوراسیون محیط اداری میتواند موقعیتی را فراهم کرده که کارمندان برای چند دقیقه در طی ساعات کاری به ذهن و جسم خود استراحت داده و پرتلاشتر از قبل به ادامه روز کاری خود بپردازند.
حتی میتوانید در این مکان مبلمان راحت قرار داده تا چند دقیقه در روز بر روی این مبلمان و راحتی و امنیت این اتاق از استرس دوری کرده و به ذهن خود نظم بیشتری ببخشند. در کل وجود این محیط نشان دهندهی اهمیت مدیران به کارمندان خود بوده و انگیزه کاری بیشتری به آنها خواهدداد. در ضمن ریلکس کردن و نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در این محیط انرژی مضاعفی به کارمندان شما خواهدداد.
