طراحی لابی ساختمان + 7 ایده جذاب

طراحی لابی و ورودی ساختمان، بی شک یکی از مراحل طراحی و دیزاین ساختمانی است که یا در حال ساخت است یا قرار است مورد بازسازی قرار بگیرد. دوست دارید لابی خانه ای که در آن زندگی می کنید را به چه سبکی طراحی کنید؟ مدرن، مینیمال، کلاسیک یا سبک های جدید دیگر؟

همانطور که می دانید لابی یا ورودی ساختمان اولین جایی است که به آن پا می گذارید و مکانی است که محیط  خارج و داخل ساختمان را از هم جدا کرده و برای آن مرز قائل می شود پس طراحی آن حساسیت بالایی می طلبد. در این مقاله به نکات مهم طراحی لابی یا ورودی ساختمان خواهیم پرداخت و از ایده های جذابی برای طراحی و چیدمان لابی سخن خواهیم گفت. پس لطفا تا انتهای مقاله با تیم دکورد همراه باشید.

طراحی دیوار لابی ساختمان

دیوار لابی ساختمان یا پوششی که برای دیوار آن استفاده شده است شاید اولین چیزی باشد که توجه ها را به سوی خود جلب می کند. پس مهم است که از چه نوع دیوارپوش و متریالی برای دیوار لابی آپارتمان خود استفاده می کنید. می توانید در هنگام طراحی لابی ساختمان یا بازسازی لابی انواع متفاوتی از دیوارپوش ها را با توجه به کاربردی که انتظار دارید، سلیقه شخصی و بودجه مالی خود مدنظر قرار دهید.

در ادامه به بررسی انواع پوشش دیوار برای لابی ساختمان می پردازیم.

انواع پوشش یا دیوارپوش برای لابی ساختمان

از انواع پوشش برای لابی آپارتمان می توان به دیوارپوش ترمووال منعطف یا آکوپنل، ترمووال پی وی سی، ماربل شیت، سنگ مرمر، دیوارپوش فومی، دیوارپوش های سه بعدی در انواع متفاوت، کاغذ دیواری و پوسترهای دیواری جذاب اشاره کرد.

پرکاربردترین دیوارپوش ها برای دیوار لابی ساختمان

یکی از پرکاربردترین دیوارپوش ها برای لابی ساختمان که اخیرا نیز به یکی از ترندهای روز دنیا در صنعت ساختمان بدل شده است دیوارپوش ماربل شیت می باشد. ماربل شیت یا سنگ مصنوعی از ترکیب PVC و پودر سنگ ساخته شده و در طرح ها و رنگ های متفاوت می تواند به عنوان پوشش شیک و زیبا برای دیوار لابی آپارتمان شما قرار بگیرد.

دیوارپوش ماربل شیت ضد ضربه، ضد خش و آنتی باکتریال  و کاملا قابل شستشو بوده و نظافت آسانی دارد. ماربل شیت در ابعاد 122*280 cm و ضخامت 3-4 mm موجود می باشد. علت کاربرد بالای این نوع دیوارپوش و ترند شدن آن زیبایی ظاهری، وزن سبکتر نسبت به سنگ های مرمر طبیعی و قیمت مناسب تر آن می باشد.

یکی دیگر از دیوارپوش های پرکاربرد برای لابی، ترمووال منعطف یا آکوپنل است که از چوب ساخته شده و گرما و طبیعت چوب را با خود به لابی خانه شما می آورد. این نوع دیوارپوش در قسمت پشت خود یک لایه فوم آکوستیک  دارد که الوارهای چوب روی آن قرار می گیرند و جذابیت بی نظیری به محیط می بخشد و از آنجایی که از جنس چوب می باشد نسبت به سایر دیوارپوش ها قیمت بالاتری نیز دارد.

اگر نگران قیمت بالای ترمو وال منعطف هستید و در عین حال دوست دارید که از ترمووال برای دیوار لابی خانه خود استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ترمووال پی وی سی است که از نظر نمای ظاهری شباهت زیادی به ترمووال چوبی یا همان آکوپنل داشته ولی قیمت آن بسیار مقرون به صرفه تر می باشد.

حتی می توانید برای دیوارهای لابی از متریال های دیگر مانند دیوارپوش فومی که تنوع بسیار بالایی در طرح و رنگ دارند استفاده کنید. دیوارپوش های فومی از فوم پلی اتیلن ساخته شده، دارای یک لایه چسب در قسمت پشت خود می باشند. همچنین وزن سبکی داشته و حمل و نقل شان بسیار راحت بوده و قیمت بسیار مناسبی نیز دارند.

در انتخاب دیوارپوش برای دیوار لابی دستتان باز است و هیچ محدودیتی ندارید و انتخاب نوع پوشش دیوار به سلیقه شخصی و بودجه شما بستگی دارد. حتی می توانید از پوسترهای بزرگ و رنگ دیوار یا کاغذ دیواری برای لابی یا قسمت پشت میز لابی من استفاده کنید که ظاهر جذابی به نمای لابی یا ورودی ساختمان شما می دهد.

پس از انتخاب دیوارپوش مدنظر برای لابی ساختمان انتخاب و نصب قرنیز را فراموش نکنید، زیرا این متریال جزء جدانشدنی هر خانه ای است.

در صورت تمایل برای خرید قرنیز می توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از مجموعه دکورد خرید کنید.

چگونه از دیوارپوش ها در قسمت های مختلف لابی استفاده کنیم؟

حال که در مورد انواع دیوارپوش صحبت شد بیایید به نحوه استفاده از دیوارپوش ها در قسمت های مختلف دیوار لابی بپردازیم.

  • فقط در قسمت پشت میز پذیرش لابی من از دیوارپوش استفاده کرده و سایر قسمت های دیوار لابی ساده باشد.
  • علاوه بر پشت میز لابی من از دیوارپوش مدنظر در فضای پشت مبلمان داخل لابی که محل انتظار است نیز می توان استفاده کرد.
  • استفاده از دیوارپوش انتخابی در فضای پشت میز پذیرش و دو طرف درب ورودی هم می تواند به نوبه ی خود ایده ی جذابی باشد.
  • استفاده ترکیبی از دو نوع دیوارپوش برای فضای پشت میز لابی من. برای مثال استفاده از ترکیب ماربل شیت و ترمووال که ظاهر بسیار زیبایی به محیط لابی خواهد بخشید.

جهت خرید دیوارپوش های مورد نیاز برای دیوار لابی ساختمان از قبیل، ماربل شیت، ترمووال منعطف، ترمووال پی وی سی و انواع دیوارپوش فومی پشت چسبدار لطفا به صفحه دکوراسیون داخلی دکورد مراجعه نمایید

طراحی کف لابی ساختمان

کف لابی ساختمان یا آپارتمان بهتر است با کفپوش محکم و ضدخش پوشیده شود. زیرا ورودی ساختمان یا لابی جزء مکان هایی با عبور و مرور زیاد بوده و حتی ممکن است حین اسباب کشی دچار استهلاک شود پس بهتر است جنس کفپوش را از نوع سنگ یا سرامیک ضخیم انتخاب کرد.

طوری که هم در اثر ضربه و خط و خش احتمالی مقاومت بالایی از خود نشان داده و لیز هم نباشد که در اثر کاهش استحکاک باعث سر خوردن افراد به ویژه سالمندان و کودکان بشود. رنگ کفپوش های انتخابی نیز بهتر است روشن باشد که هم در اثر آلوده شدن ظاهر کفپوش توی ذوق نزده و به علت رنگ روشن جلوه ی زیباتری به محیط لابی بدهد و آنجا را بزرگتر و پر نورتر نشان دهد.

طراحی سقف لابی آپارتمان

طراحی سقف لابی قدم بعدی برای داشتن یک لابی زیبا و جذاب می باشد. از آنجایی که سقف لابی آپارتمان های مسکونی و اداری بلند است بکار بردن باکس های کناف زیبا و ساده و استفاده از آکس های نوری و استفاده از لوسترهای کلاسیک یا مدرن بسته به سبک طراحی لابی خانه شما می تواند زیبایی بصری  ورودی ساختمان را دوچندان کند.

نکته مهم در طراحی سقف لابی زیباسازی در عین سادگی می باشد. سعی کنید برای زیبا کردن سقف لابی و نورپردازی آن زیاده روی نکرده و اصل سادگی را رعایت کنید.

نورپردازی سقف و دیوارهای لابی

علاوه بر نصب لوستر در قسمت سقف لابی می توانید از نورهای مخفی در قسمت سقف یا دیوار و اکسسوری هایی نظیر آباژور در لابی استفاده کرده و در این نورپردازی ترکیب نور سفید و زرد را رعایت کنید.

علاوه بر آن به صورت همزمان از انواع نور مستقیم و غیر مستقیم، خطی و نقطه ای نیز استفاده کنید. حتی می توانید در قسمت مرز بین دیوارها و کف لابی درست در کنار قرنیز ها از نورهای مخفی که زیبایی محیط لابی را چند برابر می کند استفاده کنید.

چیدمان اصولی لابی و ورودی ساختمان

چیدمان اصولی لابی شامل استفاده از مبلمان مناسب در قسمت انتظار در لابی یا ورودی ساختمان، فرش یا کفپوش مناسب، پرده در قسمت پنجره های اطراف درب لابی و قرار دادن اکسسوری هایی نظیر قاب عکس، گلدان گل طبیعی یا مصنوعی و لوستر و آباژور می باشد.

استفاده درست و اصولی و هماهنگی وسایل نامبرده در لابی ساختمان بسیار مهم است. برای مثال اگر از مبلمان کلاسیک استفاده می کنید یا دیوارپوش ها و کفپوش های سنگی از نوع مجلل و پر زرق و برق می باشند یعنی اینکه شما برای محیط لابی خانه خود سبک کلاسیک را برگزیده اید و باید سایر وسایل شامل فرش، پرده ها، آباژور، لوستر و غیره نیز منطبق با سبک و استایل مبلمان و سایر المان های کلاسیک دیگر باشد.

ولی اگر قصد استفاده از مبلمان و المان های مدرن دارید و دوست دارید سبک لابی آپارتمان محل سکونت شما مدرن و امروزی باشد باید از مبلمان های ساده تر، یکدست تر و تقریبا یکرنگ استفاده کرده و فرش، پرده ها، لوستر و سایر المان های دیگر نیز در همان سبک انتخاب شوند و طیف رنگی نیز رعایت شده و رنگ های انتخابی المان ها در طیف رنگی مکمل و هماهنگ با یکدیگر باشند.

همچنین المالن ها و اکسسوری های انتخابی با کفپوش و دیوارپوش ها نیز باید مطابقت داشته باشد و در یک سبک و استایل باشند. همچنین توجه به ابعاد و فضای لابی نیز مهم است. اگر فضای لابی خانه شما کوچک است برای بزرگتر نشان دادن آن می توانید از دیوارپوش، کفپوش، مبلمان، اکسسوری ها و پرده های روشن تر استفاده نمایید.

 

جهت آشنایی با سبک های متفاوت دکوراسیون داخلی مقاله دکوراسیون داخلی منزل2024 را مطالعه کنید.

بازسازی لابی ساختمان های قدیمی

بازسازی لابی ساختمان های قدیمی درست مانند طراحی لابی ساختمان در حال ساخت می باشد اما یکسری تفاوت ها  و نکات مهم در هنگام بازسازی را باید رعایت کرد. در هنگام بازسازی لابی دستتان برای انتخاب متریال خیلی باز نیست زیرا از متریال ها و سبک هایی باید استفاده کنید که با طرح کلی ساختمان و نمای بیرونی آن مرتبط و هماهنگ باشد.

مثلا اگر نمای ساختمان و مدل راه پله ها کلاسیک یا سنتی است نمی توانید از متریال مدرن، مثلا دیوارپوش ها و کفپوش های مدرن استفاده کنید و حتما باید از سبک کلاسیک نمای خارجی ساختمان پیروی کنید. 

پس از انتخاب کفپوش و دیوارپوش مناسب و هماهنگ با سبک نمای خارجی، وسایل و اکسسوری هایی که تهیه می کنید از قبیل مبلمان، فرش، پرده، گلدان، لوستر و غیره نیز باید مرتبط و هماهنگ با سبک اصلی ساختمان و نمای بیرونی آن باشد. در غیر اینصورت شاهد ناهماهنگی و آشفتگی زیادی در قسمت ورودی لابی ساختمان بازسازی شده خود خواهید بود.

آینه کاری لابی ساختمان

می توان برای زیباتر کردن محیط لابی علاوه بر طراحی دیوارها، کفپوش و سقف لابی و استفاده صحیح از سبک های دکوراسیون داخلی جهت مبله کردن محیط لابی و نورپردازی اصولی آن از اکسسوری های متفاوت و چشم نوازی استفاده کرد.

از اکسسوری های کاربردی برای محیط لابی یا ورودی ساختمان می توان به انواع آینه های قدی یا دیواری در مدل های متفاوت اشاره کرد. استفاده از آینه های دکوراتیو باعث بزرگتر نشان دادن محیط لابی شده و این مکان را زیباتر و روشن تر از قبل نشان خواهد داد.

اگر محیط ورودی ساختمان نورگیر باشد، استفاده از گلدان های گل طبیعی یا درختچه های آپارتمانی عظیم الجثه به نوبه خود ظاهر جذابی به محیط خواهد بخشید.

از اینکه تا انتهای مقاله با دکورد همراه بودید از شما سپاسگذاریم. لطفا نظرات و سوالات خود را از طریق ارسال دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (1 امتیاز)

ماربل شیت

ترمووال

کفپوش

دیوارپوش منعطف

انواع سقف کاذب

انواع قرنیز

ثبت سفارش و مشاوره رایگان

سبد خرید